Tko je bio Slavoljub Penkala?

Slavoljub Penkala

Slavoljub Penkala

PENKALA, Slavoljub Eduard (rođen u Slovačkoj Liptovsky sv. Mikulaš 20. IV. 1871., umro u Zagrebu 05. II. 1922. godine.

Nakon svršetka studija na sveučilištu u Beču i Dresdenu, diplomirao je na Kraljevskoj visokoj tehničkoj školi u Dresdenu te je, zajedno sa svojom obitelji za svoje prebivalište odabrao Zagreb i nastanio se na današnjem Tgu kralja Tomislava 17 (tada trg Franje Josipa).
Inženjer kemije, izumitelj prve mehaničke olovke, penkale, nalivpera (1906.), konstruktor prvog aviona u Hrvatskoj (1909.), prihvatio je državnu službu i 1904. položio službenu prisegu.

Njegovo djelo obuhvaća veliki broj izuma s područja mehanike, kemije, fizike i zrakoplovstva, a neki od najpoznatijih su mehanička olovka, koju je patentirao 1906.g., te nalivpero 1907.g., zatim prvi termofor, termos boca, rotaciona četkica za zube, kočnice za vagone, sastava tračnica, anodnih baterija, preparata ksilolita protiv parazita u željezničkim pragovima, uređaja za mjerenje protoka tekućina, manometra, dinamometra, plastične mase ebonita za izradu gramofonskih ploča, specijalnih mikrofona, prislušnih sprava te desetaka drugih postignuća.
Usporedno s tim aktivnostima, ing. Penkala intenzivno se bavi aeronautikom.

U Kraljevskom patentnom uredu u Budimpešti prijavljuje patentni spis svojeg aviona 10. prosinca 1909. godine, a u narednom periodu izrađuje i zrakoplov po svojim zamislima i nacrtima koji dovršava 1910.godine.U vrijeme izgradnje zrakoplova sagradio je i hangar na vojnom vježbalištu u Črnomercu i tako otvorio prvo uzletište u Zagrebu i tadašnjoj Hrvatskoj. Nakon jednog neuspjelog leta, kada je avion razbijen, Penkala je odustao od daljnjeg rada na avionu. Hangar je prodao zagrebačkom športašu i fotografu Mihaelu Merčepu, koji je sa Slovencima braćom Eduardom i Joškom Rusjanom počeo graditi avione.

Eduard Slavoljub Penkala

Eduard Slavoljub Penkala za upravljačkim komandama svog zrakoplova

Početkom 1911. godine inž. Penkala u potpunosti napušta rad na zrakoplovu i narednih godina posvećuje se drugim aktivnostima, poput pokušaja razvoja industrije na području Zagreba i Hrvatske nakon čega je nenadano preminuo od upale pluća 5. veljače 1922.godine u Zagrebu u 51. godini života.

U povijesni razvoj našeg zrakoplovstva Penkala je ušao kao konstruktor prvog hrvatskog aviona, organizator prvog aerodroma na europskom jugu te kao instruktor i odgojitelj prvog hrvatskog pilota.